اخبار استان ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - 4 هفته پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

به یاسوج مهاجرت نکنید! / این شهر آب خوردن هم ندارد

روند مهاجرت از روستاها و شهرهای مختلف به یاسوج به اندازه ای فزاینده بوده که مشکلات اساسی برای مرکز کهگیلویه و بویراحمد بوجود آورده است.

یاسوج
به گزارش پایگاه خبری امید زاگرس، شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر ۱۳۴٬۵۳۲ نفر (در ۵۴٬۸۵۰ خانوار) بوده‌است که با ادغام شهر مادوان و روستاهای اطراف در ۱۸ اردیبهشت سال ۱۴۰۲ جمعیت آن طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ به ۱۹۴٬۵۳۵ تن(۶۹٬۶۲۳ خانوار) افزایش یافته‌است.

شاید در نگاه اول برخی شرایط آب و هوایی مناسب را ملاک انتخاب شهر یاسوج برای زندگی بدانند، شهری که روزگاری جایگاه عشایر و نهرهای روان و چشمه ساران بود اکنون دیگر کولر گازی هم جواب نمی دهد و شدت گرمای طاقت فرسا آن را به تعطیلی می کشاند.

روند مهاجرت از روستاها و شهرهای مختلف به یاسوج به اندازه ای فزاینده بوده که مشکلات اساسی برای مرکز کهگیلویه و بویراحمد بوجود آورده است. هر چند بسیاری از این مهاجران با دیدن مشکلات عدیده فرهنگی و اجتماعی در یاسوج بعد از مدتی به استان های مجاور و یا منطقه محل زندگی خود باز می گردند.

به گفته مسئولان، همچنین مهیا نشدن زیرساخت های عمرانی، فرهنگی، اجتماعی این شهر را با چالش های جدی مواجه کرده است و حاشیه نشینی با ساخت سازهای متعدد بدون رعایت اصول مهندسی و معماری آینده مرکز کهگیلویه و بویراحمد را به خطر انداخته است.

کارخانجات و صنایع که نماد اشتغال افرینی و توسعه هستند در یاسوج متناسب با ظرفیت های این شهر رشد نکرده اند و شغل اکثر مردم آزاد و جوانان جویای کار زیادی دارد. حتی فروشگاه های معروف و بزرگی که در این شهر فعالیت می کنند نیز گردش مالی آنها در شهر تهران و شهرهای بزرگ صورت می گیرد و هیچ سود و فایده ای برای استان کهگیلویه و بویراحمد و شهر یاسوج ندارند.

در حوزه آسیب های اجتماعی شهر یاسوج در طول این سالها در بسیاری از شاخص ها رشد داشته است که این امر تهدید جدی برای این شهر خواهد بود.

علیرغم اینکه مسئولان کهگیلویه و بویراحمد در سخنرانی های خود از برخورداری این استان از ۱۰ درصد روان آب های کشور خبر می دهند اما در حال حاضر بسیاری از مناطق شهر یاسوج روزانه ۱۲ تا ۱۵ ساعت آب ندارند.

معضل دیگر شهر یاسوج ترافیک های کلافه کننده است که به دلیل نبود زیرساخت های عمرانی از جمله پارکینگ و زیر گذر و روگذر اتفاق افتاده است و عزمی هم برای رفع این مشکل از سوی متولیان امر مشاهده نمی شود.

خرید و فروش زمین بدون اطلاع مالکان اصلی (به نحوی که یک قطعه زمین به چندین نفر فروخته می شود) و اکنون این افراد برای اعاده حق خود در راهروی دادگاه ها سرگردان هستند.

یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در بدترین شرایط ممکن قرار دارد و آب خوردن در این شهر با مشکل مواجه است.

می توان بنا به دلایل بالا  نتیجه گرفت که یاسوج به دلیل داشتن جاذبه های گردشگری مختلف تنها یک شهر گردشگری برای مسافرت های کوتاه مدت است و بس.

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *